Bootcamp

Wat is bootcamp? 

Bootcamp is een groepstraining die conditie- en krachtoefeningen combineert. Vrijwel altijd wordt de training in de buitenlucht gehouden. Maar, je gaat je natuurlijk ook niet zeiknat laten regenen als dat niet hoeft;) Tijdens bootcamp gaan we veel gebruik maken van obstakels die in de omgeving aanwezig zijn. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld bankjes, stoepranden, boomstronken en hekken. Veel oefeningen gaan we met je eigen lichaamsgewicht uitvoeren, maar we kunnen er ook trainingsmiddelen bij gebruiken, zoals: dumbells, kettlebells, prowler, elastieken en ballen. Ook werken we in bootcamplessen regelmatig in tweetallen of in kleine groepjes, zodat je elkaar kunt gebruiken om bepaalde oefeningen uit te voeren.

Iedereen kan meedoen!

De oefeningen die we doen, kunnen sterk variëren. Dit ligt onder andere aan onze instructeur, maar ook aan de leeftijd van de groep, het fitheidsniveau van de deelnemers en de mogelijkheden in de omgeving. Tijdens sommige bootcamp lessen ga je bijvoorbeeld een flink stuk hardlopen, terwijl er ook lessen zijn waarin we alles in een stevig wandeltempo doen, zodat het ook voor minder fitte mensen haalbaar is.

Conditionele oefeningen zoals hardlopen of wandelen, wisselen we in de les bootcamp af met krachtoefeningen. Doordat je de krachtoefeningen met je eigen lichaamsgewicht uitvoert en je niet vast zit op een apparaat, train je vaak een aantal spiergroepen tegelijk. Hiermee dagen we niet alleen je spieren, maar ook je coördinatie uit.

Hoe ziet een bootcamp training eruit?

Warming up: 

Dit is bedoeld om je lichaam voor te bereiden op de training. De spieren opwarmen, en je hartslag wat verhogen voor een beterde bloedsomloop en je gewrichten voor te bereiden op de bewegingen die gemaakt worden. In de warming up wordt er rekening mee gehouden met de oefeningen die tijdens de les terug komen. Een stukje mobiliteit (versoepelen van je gewrichten en verbeteren van de bewegingsuitslag) aan bod komen.

Kern:

De kern is het deel van de training waarin de echte training plaatsvindt. Deze zal per training en per trainingsgroep verschillen. Er zijn bijvoorbeeld beginnersbootcamps, krachtbootcamps, high-intensity bootcamps. Allemaal hebben ze een ander doel. Hoe deze training eruit ziet en uitgevoerd wordt, hangt helemaal af van de trainer. Bij een gewone bootcamp les kan het zijn dat de kern de ene keer bestaat uit veel krachtoefeningen en sprintjes die individueel uitgevoerd moeten worden en de week erop in een groepje oefeningen worden uitgevoerd in parcoursvorm.

Cooling-down:

In de cooling-down wordt je hartslag weer naar beneden gebracht. Er kan wat rekken en strekken in terug komen, hoe lang de cooling-down is en hoe deze eruit ziet hangt sterk af van de kern van de training

Voordelen bootcamp

    •          Verbeteren uithoudingsvermogen
    •          Spieropbouw
    •          Motivatie door groepsverband
    •          Bewegen met je eigen lichaamsgewicht
    •          Zorgt voor vetverbranding
    •          Variatie in de les
    •          Sporten in de buitenlucht
    •          Op eigen niveau sporten
  •          Trainen van coördinatie en behendigheid